Yoga tijdens de warming up

Blog door Bellatrix van Yogastudio Ouddorp, april 2013

Daar ben ik weer….terug van weg geweest. Deze winter zijn we voor de 3e keer naar Kaapstad geweest, 6 weken surfen- heerlijk! De meeste van mijn surf maatjes ontvluchten hier ook de koude winter en zoeken een locatie op met zon, wind en golven. Kaapstad is perfect. Het is zo wind zeker en als je niet kunt windsurfen of kiten, dan staan er meestal wel lekkere golven om te golfsurfen of je gaat relaxed een tochtje suppen.

Voorgaande keren ben ik alleen gaan windsurfen en durfde ik hier het water niet in met golfsurfen, want het is daar best sharky. Maar deze keer overwon ‘de wil om verder te komen’ met golfsurfen, het van de angst voor haaien. Natuurlijk kijkt iedere surfer als ‘ie in het water ligt, naar donkere schaduwen onder zich. Meestal is het gewoon een grote pluk zeewier. Ik heb zelfs in Mosselbaai gegolfsurfd. In False bay zitten de witte haaien, het seal eiland kon je zo zien. Ik dacht dat er wel haaien netten zouden zijn, maar dat was niet…oepsJ. Gelukkig niets gezien en goed kunnen oefenen, een paar mooie kleine golfjes kunnen pakken.

Bij Blouberg Kaapstad is het water is echt wel koud, net als hier in Nederland. Trouwens; ‘waar blijft dat zonnetje, en wind, en golven?’. Wat een verschrikkelijk voorjaar, “nog nooit zo weinig het water op geweest”, hoor ik iedereen zeggen. Als je gaat golfsurfen in koud water, is het nog belangrijker om goed te rekken en te strekken voor je erin gaat. Je spieren krijgen een behoorlijke opdonder met een water temperatuur van ongeveer 4 graden. Het belangrijkste is om je gewrichten goed los te draaien, want daar zitten de pezen en banden aan die in verbinding staan met de spieren. De pezen en banden zijn over het algemeen van stugger materiaal en ook minder goed doorbloed dan spieren. Wat ze gevoeliger maakt voor blessures.

Het is eigenlijk heel simpel. Meestal kom je toch in je joggingsbroek aan op de parkeerplaats bij het 3e blok en als je je warme auto uitstapt, ga je even wat losmaken. (niet als je eenmaal al je 5 mm surfpak aan hebt, dat beweegt niet zo lekker). Hieronder een kleine serie van los maak bewegingen, het zijn geen echte yoga houdingen, dus je hoeft hier geen gevorderde yogi voor te zijn.

  • sta goed rechtop en draai vanuit je nek 1 keertje links en rechtsom (altijd voorzichtig met de nek)
  • draai dan je schouders een paar keer naar voren en naar achteren, terwijl de armen ontspannen uithangendaarna cirkel je met lange armen naar voren en naar achteren
  • rol je rug een paar keer rustig af en buig vanuit je bekken voorover, handen gaan richting de tenen
  • sta goed rechtop met je voeten in een kleine spreidstand, plaats je handen op je heupen en cirkel vanuit je bekken links en rechtsom
  • sta op 1 been, til je rechterknie zo hoog mogelijk en draai vanuit je onderbeen grote cirkels. Dit is een onbelaste beweging die je knie opwarmt, maar geen druk geeft. Na een paar cirkels komt je been stil en draai vanuit je enkel cirkels….sta je nog? Mooi! Meteen even je balans gevoel versterkt voor op je board. Doe dit ook met het andere been.
  • Als laatste sta je met je benen in een spreidstand en zwaai je armen om je heen van links naar rechts en laat je de hele wervelkolom mee gaan in deze torsie draai. Vanuit je bekken komt de beweging, je hele wervelkolom volgt doordat je armen lekker mee zwaaien. je hoofd volgt ook, omdat je met je ogen meekijkt naar achteren.

Nou……en dan snel je pak aan en het water in! Ik heb er zin in…….Omdat het al weer eeuwen geleden lijkt dat ik een lekkere sessie heb gehad, zat ik van de week dan maar te surfen op het internet en heb een nieuw board bestelt; MCtavish eightball 8.1 .YES, heel blij mee. Tot nu toe gebruikte ik de ‘oude’ mini malibu van mijn vriend, maar nu heb ik eindelijk mijn eigen board. Water temperatuur omhoog, golfjes kom maar…..want ik wil oefenen en net zo goed worden als Robert (I wish haha)

Tot op het water / yoga mat!

Bellatrix van Wingerden, Yogastudio Ouddorp

 

Share Tweet Share