Uitdagende surf work-out: SUPyoga

Yoga in de zee op een Stand Up Paddel (SUP) board. RTL heeft deze week de allereerste SUPyoga les in Nederland uitgezonden, gegeven door Bellatrix van yogastudio Ouddorp. Dit lokte mij, als surfschooleigenaresse en surfinstructieboek schrijfster, natuurlijk uit me in de net uit Amerika overgewaaide sport te verdiepen.

Yoga voor surfers
Ik doe mee aan de yogalessen voor surfers van Bellatrix op het strand in Ouddorp bij Strandtent ILOON. Ze geeft deze lessen o.a. in combinatie met onze surflessen. Bij surfyoga legt ze de focus op het losmaken van de surfspieren, terwijl haar oefeningen ook je core versterken. Tevens werkt ze aan de ontwikkeling van je balans, lenigheid  en mentale kracht. Zo worden in haar yogalessen de grenzen van de deelnemende  surfer niet alleen fysiek maar ook mentaal verlegt. Ook niet surfers doen trouwens mee aan deze yogavorm. Omdat de les aan zee plaats vindt, voelen de deelnemers zich na de les meestal soepeler en fitter en daarnaast ook kalmer én energieker dan na een les in een zaal.

Alhoewel veel surfers yoga een te vrouwelijke bewegingsvorm vinden, is yoga en surfen de perfecte combinatie. Zou het aan de yogaleraar van Kelley Slater te danken zijn dat hij tienvoudig wereld- kampioen surfen is? Wie zal het zeggen, duidelijk is dat het Kelley helpt goed te ademen, zijn evenwicht te bewaren, in contact te zijn met zijn lichaam en op de golven te focussen.

SUPyoga
Het schijnt dat je alle yoga oefeningen op het SUPboard kan doen. Downward facing dog, de plank, Vrksasana , de upside down, ik hebt zelfs gelezen dat je de complete zonnegroet dobberend op zee kan uitvoeren.

Ik hoop snel zelf aan een SUPyoga les te kunnen deelnemen. Het is een ontzettende goede oefening voor surfers om sterker te worden. Logisch, je moet op het  board nog veel meer je evenwichtsgevoel aanspreken en je core verstevigen. Smokkelen tijdens de oefeningen is er niet bij. Maar dat niet alleen. SUPyoga is veel actiever dan yoga op de kant. Je drijft telkens weg en moet terug peddelen. Goede oefening voor de peddelspieren dus.

Zelf proberen
Voor degenen die nog niet eerder op een Stand Up Paddle board hebben gestaan is het aan te raden om eerst wat  met  het board in het water te spelen. Hierdoor krijg je gevoel voor het board. Oefen met het verplaatsen van je gewicht en voel wat het met het board doet. Loop ook naar de voorkant en achterkan van het board. Wees niet bang om in het water te vallen, experimenteer juist met je grenzen, laat je gaan en heb plezier!

Als je het de eerste keer onhandig vind om met de peddel  het water in te gaan, kan je deze op de kant laten en op je knieën met je armen uitpeddelen. Vanuit zittend op je knieën, kan je via  je hurken gaan staan. Vervolgens kan je wat oefeningen op het board uitproberen.

Yoga oefeningen
Onderstaande oefeningen ben ik al googlend tegengekomen. Het lijkt mij verstandig als je ze nog niet eerder heb gedaan, ze eerst op de kant te oefenen. Of nog beter, eerst een yoga les te nemen.

Ga met je benen wijd dwars op het board staan en strengel je vingers achter je rug goed in elkaar. Adem diep in en buig vervolgens op je uitademing voorover. Houd je armen gestrekt terwijl je je gestrengelde  handen zo hoog mogelijk brengt. Blijf zo even staan en voel hoe je lichaam aanvoelt. Deze oefening is goed voor je schouders.

De volgende oefening zorgt voor flexibiliteit in je rug. Ga in kleermakerszit op je board zitten. Adem diep in en draai je bovenlichaam naar links op je uitademing en kijk zo ver mogelijk achter je. Zet je handen naast je op je surfboard. Blijf even zo zitten en doe dan het zelfde op rechts. Kom terug in het midden en buig vervolgens voorover met je neus naar de grond terwijl je handen het board voor je raken.

Ga op je buik liggen. Zet je handen onder je oksels en duw je zelf op, voor leerlingen van onze surfschool:  de apenstand, in yoga de cobra genoemd.

Wie kent hem nog van de gymles op de lagere school, het vogelnestje: terwijl je nog steeds op je buik ligt, breng je je voeten naar je billen en pak je met je handen je enkels of voeten beet. Haal je heupen en borst van het board en houd je armen gestrekt.

Ook een super goede oefening voor je core: de plank. Je ligt op je buik, steunt op je onderarmen terwijl verder alleen je tenen het board raken. Zorg ervoor dat je net als bij het opdrukken niet je billen in de lucht steekt. Wanneer je gaat bibberen: nog even volhouden!

Degenen die op de kant goed op hun hoofd kunnen staan, kunnen het nu op het board proberen.  Kan je alleen tegen een muur op je hoofd staan, dan zou ik nog even op de kant dooroefenen. Mij zal je deze oefening dan ook voorlopig niet op de SUP zien doen!

Ik heb gelezen dat de volgende oefening lekkere is om mee te eindigen. Ga weer in kleermakerszit zitten, ga vervolgens zo op je rug liggen en plaats je voeten tegen elkaar. Je knieën blijven open. Relax je armen langs je lichaam met de handpalmen naar boven terwijl de ruggen van je handen over het water drijven. Als je  zeker weet dat je  niet in slaap valt, kan je je ogen dicht doen en je zowel geestelijk als lichamelijk op het board mee laten drijven. Concentreer je ondertussen op je ademhaling en het kabbelende water. Doe dit niet te lang want je zal tegen de stroming in weer terug moeten peddelen.

Het schijnt dat  yoga op de kant, na yoga al drijvende in de zee, opeens stukken eenvoudiger is. Probeer het uit zou ik zeggen en laat me weten wat je ervan vindt. Ik hoop het snel zelf te ervaren!

Meer informatie
Het bijzondere van SUPyoga bij strand derde blok is dat je in het water een grote kans hebt een nieuwsgierige zeehond te zien. We verhuren bij Surfschool SurfKaravaan Stand Up paddle boards. Als je het niet een prettig idee vind om de  yogaoefeningen alleen op en SUP in het water te doen, dan kan je een  SUPyogales van Bellatrix boeken. Bel met 06 24911360 of mail naar

 

Share Tweet Share